15081
8822
9035
13850
Regulamin stażu

§1 TYTUŁEM WSTĘPU

  1. Staż zawodowy to możliwość odbycia praktyki z wybranego przedmiotu pod okiem mentora. Celem stażu jest przygotowanie kandydata do pełnienia funkcji profesora.
  2. Decyzja o przyjęciu na staż zawodowy należy do:
    • Mentora;
    • Opiekuna staży;
    • Dyrekcji Akademii.
  3. Zarówno absolwent, jak i nauczyciel może ubiegać się o możliwość odbycia stażu w danym roku szkolnym z nie więcej niż dwóch wybranych przedmiotów.
  4. Każdy nauczyciel - z odpowiednim stażem - może przyjąć w jednym roku nie więcej niż dwoje stażystów.
  5. Stażysta, który pomyślnie ukończy staż, otrzymuje na zakończeniu roku szkolnego certyfikat potwierdzający jego zaliczenie.

§2 ZALICZENIE STAŻU
(rozpisane z uwzględnieniem 9-tygodniowego roku)

  1. Stażystę obowiązuje odpowiednia frekwencja na zajęciach mentora na poziomie co najmniej 70%, a w przypadku podzielenia przedmiotu na dwóch nauczycieli, frekwencja liczona jest z obydwu klas. W specjalnych okolicznościach frekwencja może być niższa, co powinno być wcześniej skonsultowane z opiekunem staży.
  2. Mentor ma obowiązek przeprowadzenia stażyście specjalnych lekcji w celu poszerzania jego wiedzy. Zajęcia muszą obejmować informacje z zakresu tajników nauczania, ale mogą dodatkowo pojawić się zajęcia poszerzające wiedzę nt. przedmiotu. Minimum spotkań jest równe 4 godzinom lekcyjnym. Wiedza z nich może być sprawdzana przez mentora - co da oceny cząstkowe.
  3. Jeśli plan nauczania mentora zmienia się o nowe tematy czy nowe rodzaje zaliczeń lub stażysta był uczony przez innego nauczyciela, mentor może zlecić stażyście zaliczenie tych form sprawdzania wiedzy, które uzna za stosowne i istotnie odmienne od znanych stażyście - wystawiane mu za to będą zwykłe oceny cząstkowe według kryteriów obowiązujących uczniów. Mentor może wymagać poprawienia również prac, które stażysta zaliczył jako uczeń, ale na zbyt niską ocenę (T-N).
  4. Nawet w sytuacji, kiedy któreś nie będzie użyte w trakcie stażu, stażysta ma obowiązek ułożenia: a) kartkówki, b) zadania domowego/karty pracy, c) praktyki, d) min. 2-3 zadań na sprawdzian/egzamin. Wyjątek stanowią sytuacje, w których dana forma weryfikacji wiedzy nie występuje na danym przedmiocie - np. praktyki na Historii Magii. Na koniec roku każdy stażysta musi mieć sprawnego bota z podstawowymi funkcjami, w czym wspierać ma podopiecznego mentor. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy stażysta nie ma możliwości stworzenia bota, o czym należy poinformować opiekuna staży przed pierwszą przeprowadzaną przez stażystę lekcją.
  5. Każdy stażysta musi otrzymać od mentora do sprawdzenia i ocenienia praktyki, kartkówki i/lub zadania domowe. Te formy sprawdzania wiedzy, które są na danym przedmiocie wiodące i najbardziej problematyczne. 
  6. Stażysta w trakcie trwania stażu musi przeprowadzić minimum jedną lekcję w klasie I i jedną lekcję w klasie II (w przypadku, gdy przedmiot realizowany jest tylko w jednej klasie, ustalany jest indywidualny rozkład prowadzonych lekcji) i musi zaliczyć przynajmniej jedną wizytację. Każda przeprowadzona lekcja zostanie oceniona przez opiekuna staży. Mentor zobowiązany jest do poinformowania opiekuna staży o każdej prowadzonej przez praktykanta lekcji z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Aby zaliczyć wizytację, stażysta musi uzyskać minimum 80% punktów - zarówno od opiekuna staży, jak i mentora.
  7. Stażysta zobowiązany jest do opracowania własnego programu nauczania, który nie może być duplikatem planu nauczania mentora oraz innego profesora z ŚM-u. Mentor może jednak doradzać lub robić drobne korekty w planie nauczania stażysty przed opracowaniem finalnej formy. Plan nauczania zostanie oceniony i skopiowanie tego dokumentu będzie skutkować niezaliczeniem stażu. Plan musi być przygotowany na 8 jednostek lekcyjnych w klasie I i 16 jednostek lekcyjnych w klasie II (musi zawierać nazwę tematu i omawiane zagadnienia, a opiekun staży oraz mentor muszą go ocenić na co najmniej 80%). Ostateczny czas wysłania PN na sowę opiekuna staży (kazbiel.to@fejm.pl) kończy się wraz z upływem 8. tygodnia nauki.
  8. Każdy stażysta musi przygotować pracę stażową.
    a) Jej temat wybiera z co najmniej 5 otrzymanych od mentora, jednak stażysta może zaproponować własny pomysł na zaliczenie.
    b) Praca stażowa może przybrać formę eseju, pracy badawczej lub innego rodzaju kreatywnego projektu. Głównym celem pracy stażowej jest pogłębiona analiza wybranego tematu z zakresu stażowanego przedmiotu. Stażysta może wybrać taką formę pracy, w jakiej czuje się najbardziej komfortowo, jednak nakład pracy włożonej w pracę stażową musi być porównywalny u wszystkich stażystów szkoły. Praca musi być twórcza, a nie odtwórcza. Szczegóły niestandardowych form omawiane są z opiekunem staży, który może zmodyfikować pracę tak, aby stworzone było odpowiednie pole do pracy dla stażysty.
    c) Forma i temat pracy mają być przekazane do końca 2. tygodnia nauki opiekunowi staży, który może je zaakceptować lub odrzucić z poleceniem wprowadzenia zmian.
    d) Praca stażowa musi znaleźć się na sowie opiekuna staży oraz mentora do końca 7. tygodnia nauki. Pracę wcześniej może sprawdzić mentor, który może wspomagać stażystę w pisaniu - od strony językowej, doradzać czy podsuwać wątki i kierunki - jednak nie może formować pracy za stażystę.
    e) Pracę stażową będzie oceniać powołana komisja, w której skład będzie wchodził mentor, opiekun staży oraz postronny nauczyciel. Ocena każdego członka komisji jest jawna dla stażysty. (Dodatkowo zmieni się dotychczasowa forma oceniania prac.)
    f) Jej
    minimalna długość to 1500 słów, chyba że wybrana forma pracy na to nie pozwala, np. ze względu na głównie graficzną formę przedstawienia tematu. Od ilości ważniejsza jest jakość, więc długość pracy stażowej może zostać zrekompensowana poprzez inne elementy niż tekst. Wszystkie odstępstwa od minimalnego progu długości powinny być konsultowane z opiekunem staży, aby mieć jego akceptację przed finalnym złożeniem pracy. 
    g) Stażysta ma prawo poproszenia o zwołanie komisji i przeprowadzenie na czacie obrony pracy stażowej. Obrona ma na celu rozwianie ewentualnych wątpliwości członków komisji co do pracy stażowej oraz umożliwienie udowodnienia przez stażystę biegłości w temacie. Jest to forma ochrony stażysty przed utratą punktów za niejasne elementy pracy. Chęć obrony pracy stażowej stażysta powinien zgłosić opiekunowi staży nie później niż wraz z wysłaniem do niego pracy stażowej.
  9. Mentor ma prawo dołożenia własnych wymagań względem stażysty. Pomoc w sprawach nauczycielskich, ułożenie pytań na szkolne wydarzenia etc. Może dołożyć wszystko, co uważa za istotne pod kątem swojego przedmiotu i samego uczenia. Powinien to jednak robić z rozwagą.
  10. Mentor, na początku 9. tygodnia nauki (wtorek), wysyła na sowę opiekuna staży (kazbiel.to@fejm.pl) oraz sowę stażysty sprawozdanie z przeprowadzonego stażu, w którym analizuje przebieg stażu. Sprawozdanie powinno zawierać (wszystko w %):
    • procent średniej ocen cząstkowych opisanych w punktach 2 i 3 (w zależności od tego, czy oceny te występują - dodatkowo oceny cząstkowe mogą mieć swoją zróżnicowaną wagę) [waga 1];
    • procent ocen za sprawności nauczycielskie opisane w punktach 4 i 5 (układanie zadań i praktyk, sprawdzanie prac, tworzenie pytań do testów i obsługa bota etc.) [waga 1];
    • procent ocen za każdą przeprowadzoną lekcję (średnia 1:1 % od opiekuna staży i mentora) [waga 1 za każdą z lekcji];
    • procent oceny za PN (średnia 1:1 % od opiekuna staży i mentora) [waga 1];
    • procent poziomu zaangażowania i ogólnej oceny (frekwencja, predyspozycje na profesora, całokształt pracy) [waga 1];
    • podsumowanie i końcowy procent wyliczony z powyższych punktów.
  11. Ocena końcowa ze sprawozdania i średnia ocen za pracę stażową wystawiona przez komisję (w stosunku wagowym 70:30 sprawozdanie:praca) da końcową ocenę stażu.

§3 WARUNKI PRZYJĘCIA NA STAŻ ZAWODOWY

  1. O możliwość odbycia stażu zawodowego może ubiegać się wyłącznie:
    • czarodziej będący absolwentem Akademii Magii Ramesville;
    • czarodziej pełniący funkcję profesora, który posiada status absolwenta innej Szkoły Magii, ale naucza w Akademii Magii Ramesville przez przynajmniej dwa semestry bez przerwy.
  2. Gdy przed rozpoczęciem roku ogłaszany jest w newsie na stronie szkoły nabór na staże, kandydat ubiegający się o staż zawodowy zobowiązany jest do zgłoszenia się do mentora w celu uzyskania jego zgody, a następnie wysłania formularza podanego w newsie przez dyrekcję.
  3. Profesor bez statusu absolwenta Akademii Magii Ramesville, który wykazuje chęć odbycia stażu zawodowego, musi podejść do egzaminu wstępnego z wybranego przedmiotu. Egzamin ma za zadanie sprawdzić poziom wiedzy potrzebnej do podjęcia stażu; zakres powinien być równy materiałowi nauczanemu w klasie I i II, a długość egzaminu nie powinna przekroczyć godziny zegarowej.
  4. W powyższym przypadku, aby zostać rozważonym pozytywnie, należy zaliczyć egzamin wstępny na przynajmniej 80%.
  5. Ostateczną decyzję o przyjęciu ucznia na staż podejmuje opiekun staży.

§4 PRZERWANIE STAŻU

  1. Stażysta ma możliwość przerwania stażu z dnia na dzień bez podania przyczyny do czasu odesłania wszystkich zaliczeń, ale musi powiadomić o tym mentora oraz opiekuna staży.
  2. Nie ma możliwości zrezygnowania ze stażu zawodowego w 9. tygodniu nauki po przesłaniu planu nauczania do mentora i opiekuna staży.
  3. Dyrekcja może przerwać staż, jeśli stażysta:
    • wykazuje lekceważący stosunek względem przedmiotu lub mentora;
    • systematycznie nie pojawia się na zajęciach;
    • nie przestrzega regulaminów stażu i czatu oraz szkolnego statutu.

Podpisano i zatwierdzono przez:


Data ostatniej aktualizacji:
25 kwietnia 2024 roku